Únor 2017

Machi Koro

24. února 2017 v 22:46 Pro začínající
Po delším zvažování, čemu věnuji další řádky jsem se rozhodl pro jednoduchou záležitost jménem Machi Koro. Je to drobná záležitost s velice krátkými pravidly a pěknými kresbami, ve které svoji roli hraje hlavně náhoda a která Vám vezme přibližně půlhodinku Vašeho času :) Jedná se víceméně o karetku, ve které hlavní roli hrají hlavně kostky a hlavním cílem této hry je tvorba vlastního města, od maličké pšeničné farmičky s pekárnou až po velkoměsto plné restaurací, obchodů, fabrik a mnoha dalšího, co nám bude napomáhat k dalším výdělkům a posléze investicím.

Při přípravě hry vyložíme jednotlivé karty staveb doprostřed hrací plochy, aby na ni měl dosah každý z přísedících hráčů. Tyto stavby budou sloužit k nákupu a tvorbě měst jednotlivých hráčů. Každý hráč dostane své pšeničné pole a pekárnu, jako počáteční stavby své... snad osady v tuto chvíli :) Dostane k tomu další 4 nepostavené stavby (dále "dominanty"), které postupem času bude moci postavit za vyšší finanční výdaje. Jedná se o nádraží, nákupní centrum, zábavní park a vysílač. Každá stavba má svoji schopnost a zároveň číslo, které tuto schopnost nastartuje. To, jaké stavby budou nastartovány ovlivní hod na kostce v průběhu hry. Nakonec každý dostane 3 mince a hra může začít.
Tah jednotlivých hráčů se skládá ze tří fází. V první fázi hráč hází kostkami. V průběhu hry bude mít k dispozici používání dvou kostek, čehož může, ale nemusí využít.
Druhou fází jsou výdaje a příjmy. Výsledek, který padl na kostkách aktivuje stavby s touto hodnotou. To však nemusí platit jen pro aktivního hráče, ale i pro jeho protivníky. Tento fakt je pro lepší přehlednost znázorněn barvami jednotlivých staveb. V každém případě se nejprve platí výdaje aktivního hráče ostatním hráčům a až poté získávají příjmy.
Poslední fází je stavba. Hráč si může vybrat jakoukoliv stavbu, kterou má na stole k dispozici, zaplatit za ní příslušný obnos a "postavit" ji ve svém městě. Popřípadě si může postavit jednu ze svých dominant. A na tahu je další hráč.
Hra končí tehdy, když jeden z hráčů postaví všechny 4 dominanty a tím vyhrává hru :)

Machi Koro je opravdu jednoduchá záležitost, která ale dokáže zabavit snad kohokoliv. Rozhodně by mohla být dobrým startem pro kdejaké herní sezení. Pro tuto hru vyšlo i pár rozšíření, které krásně zpestří naše městečka a opět přidá několik nových prvků a dominant, které hru malinko prodlouží a udělají ji napínavější :)

Rozhodně doporučuji hru alespoň vyzkoušet a dopřejte si alespoň na chvíli tvořit své město podle svých představ :)

Rozšíření sbírky

21. února 2017 v 11:09
Tak... jelikož jsem začal sbírat jednu z dalších verzí Arkham Horroru, konkrétně Arkham Horror LCG, objednal jsem si jeden z nových balíčků, které jdou hodně rychle na odbyt a když jsme si pro něj včera jeli, rozhodli jsme se, že si konečně pořídíme už zmiňovaný Small World :) Trvalo nám trošku déle, než jsme se z tama dostali, protože jsme se rozhodovali mezi tím, kterou ze základních her vybereme. Nakonec v rozhodování napomohlo náhlé zjištění prodejců, že Small World Underground není nejspíš skladem a tak jsme sáhli po úplném základu. Pro větší radost jsme si hru rovnou rozšířili o jeden přídavek s dalšími národy a vlastnostmi. Na bázi toho jsem se rozhodl věnovat Small Worldu rubriku, do které budu psát novinky a informace o Small Worldu a jeho přídavcích.

Snad se Vám rubrika zalíbí a pokud máte se Small Worldem zkušenosti, případně se Vám hra zalíbí, budu rád za Vaše poznatky a komentáře :)

Filler games a co to je?

18. února 2017 v 10:12 "Fillerky"
Už se Vám někdy stalo, že jste se účastnili nějakého herního odpoledne (a je jedno, jestli jste hráči, nebo jste dali jen deskovkám šanci :) ) a chtěli jste něco oddychového? Nebo jste měli nějakou půlhodinku do odchodu a přesto jste jí chtěli ještě věnovat chviličce hraní? Jenomže po čem šáhnout? Hry, které jsem tu prozatím popisoval, nejsou vhodnými adepty pro tyto "půlhodinky" a proto jsem vytvořil rubriku věnovanou tzv. "fillerkám" :)

Filler games, počeštěně "fillerky", jsou hry, které jsou z různých hledisek uzpůsobeny tomu, aby jak už anglický název praví, "vyplňovaly" čas věnovaný deskovým hrám. Není to jen o délce herní doby, ale i o dalších vlastnostech, které jsou výrazně sníženy, oproti čemukoliv jinému, o čem jsem tu zatím psal. Slouží nejen k vyplnění, ale pro některé i pro nastartování toho pravého herního odpoledne. Každý se na vlastnosti fillerek může dívat jiným pohledem, ale myslím si, že ty nejupravenější vlastnosti oproti jiným hrám pro tyto hry jsou tyto:

Herní doba - Fillerky jsou "vyplňující" hry právě pro svoji krátkou herní dobu. Obvykle se pohybuje kolem 10 minut, může to být i malinko delší, tak do 30 minut. Jde hlavně o to, aby se nad hrou nesedělo do pozdních nočních hodin, nebo abyste u ní neseděli tak dlouho, aby Vám pak odjel poslední vlak domů :)

Komponenty - I herní součásti jsou z tohoto hlediska značně sníženy. Nejedná se o takové hry, které používají 20 různých figurek, 60 žetonů rozdělených po 5 z hlediska tvaru a barvy, doplněné o velkou desku a 10 různých balíčků karet, které musíte rozmístit po stole, aby na ně každý dosáhl a jen chystání hry Vám zabere půl hodiny. Fillerka je obvykle v jedné malé krabičce, zepár součástek, popřípadě balíček karet, které vyjmete, umístíte na stůl a hra je prakticky připravena k okamžitému zahájení, takže chystání hry Vám zabere půl minuty a nemusíte si lámat hlavu, jestli to vůbec stihnete, či ne.

Pravidla - K seznámení s hrou patří znalost pravidel. Obvykle je velkou výhodou, když ve skupině lidí sedí někdo, kdo už se hře věnoval a kdo jí může v rychlosti představit i ostatním. Některé hry mají pravidla rozepsána na 30 stran a po jejich přečtení se v průběhu každé hry do této listiny ještě zahledíte, abyste věděli, zda vše děláte správně. Fillerky mají ale taková pravidla, které byste si dokázali přečíst během pár minut, přičemž v této době je ještě dokážete vysvětlit spolusedícím hráčům a hra může konečně začít :)

Cena - Deskové hry mnohdy nejsou levná záležitost, ale kdo je "sbírá", popřípadě se jim plně věnuje z hlediska různých koníčků, vždy si udělá nějakou tu radost, aby si svoji sbírku obohatil. Fillerky jsou cenově dostupné jak pro zařazení do sbírky, tak i pro ty, kteří se za hráče neoznačují a chtějí si jen něco koupit, co by vytáhli na nějaké akci, aby zabili čas a zabavili ostatní. I z tohoto hlediska se jejich cena pohybuje jen okolo pár set korun, aby si každý mohl říct, že za tu cenu to opravdu vezme.

Fillerky jsou zkrátka hry, které by neměli chybět ve sbírce žádného hráče. Je klidně možné, že i na Vašem herním odpoledni někdy padla věta "Už nemá cenu nic vytahovat, mám jen půl hodiny a musím jít" a právě pro tyto případy tu máme tyhle hry. Určitě i na každé párty, silvestrovské oslavě a podobných událostech věřím, že by se pro tyto "drobečky" našla nějaká minuta, kterou byste jim mohli věnovat pro to, abyste si nad nimi chvíli dáchli :)


Citadela

17. února 2017 v 9:26 Pro pokročilejší

O víkendu se chystáme s partou vytáhnout nějaké deskové hry a strávit nad nimi odpoledne. Na otázku, co mám s sebou přivést mi kamarád odepsal, ať vezmu Citadelu, protože nás bude hodně. Budu ji muset ještě nabalit, každopádně předtím ještě napíšu článek o tom, co vlastně Citadela je :)

Citadela je čistě karetní hra, ve které hraje svoji roli jak strategie, tak náhoda. Na našem trhu teď nejvíc koluje nová verze od společnosti FFG (Fantasy Flight Games), ale o překlad se postarala společnost MindOK.
Hra je pro 2 (nedoporučuji) - 7 hráčů. Čím víc hráčů, tím je hra lepší a zajímavější a v tomto případě, pokud hraje opravdu plný počet, je o to hra ještě lepší. Jedině, na co dávat pozor, tak si dobře promyslete, jestli všichni členové Vaší party dokážou prohry brát sportovně, protože pak se hra může změnit v nadávky a slzy... bohužel :(
Po dobré volbě adeptů pro tuto hru se můžeme seznámit s touto jednoduchou hrou.

Budu brát v potaz, že se u hry sejde víc (6-7) hráčů, protože pravidla pro menší počty se trošku mění.

V této hře máme k dispozici balíček karet staveb, karty jednotlivých rolí, kartu prvního hráče, sadu žetonků znázorňující zlaté mince a přehledové karty.
Na začátku hry dostane každý hráč k dispozici dvě mince a čtyři karty staveb a přehledovou kartu. Poté první hráč vezme 8 karet postav. Horní kartu postav odloží doprostřed stolu tak, aby nikdo nevěděl, o koho se jedná a ze zbytku karet si vybere. Zbytek postav pošle dalšímu hráči, který si vybírá z těch karet, které dostal. Takto to pokračuje až k poslednímu hráči. V případě 6 hráčů bude mít poslední hráč na výběr ze dvou karet. Jednu si nechá a druhou odloží skrytě vedle první umístěné karty. V případě 7 hráčů bude mít k dispozici jen jednu. Proto si vezme tu, která byla jako první odložena a vybírá si z těchto dvou.
Poté začne jeden hráč po druhém konat svůj tah, ale oproti jiným hrám, kde obvykle platí to, že se střídají po směru hodinových ručiček, tady platí to, že pořadí určuje přehledová karta. Každý hráč má totiž svoji roli a svoji schopnost (případně barvu). Po průběhu hry věnuji pár řádků seznámeni s postavami a jejich schopnostmi.
Průběh tahu jednoho hráče probíhá tak, že si vybere, jestli si dobere dvě mince, nebo si lízne stavbu. Pokud si vybere stavbu, lízne si dvě karty, jednu si ponechá a druhou odloží. Poté může vybírat ze svých karet z ruky a stavět stavby. V kole smí postavit pouze jednu. Vyloží ji před sebe a zaplatí za ni svými mincemi. Hráč nemůže postavit více budov se stejným jménem a i jejich barevné označení má svůj význam (budovy máme zelené, žluté, modré, červené a fialové). Kdykoliv během svého tahu smíme provádět schopnost své postavy.
Hra končí ve chvíli, kdy některý z hráčů postaví 8 budov. To ale neznamená, že tento hráč automaticky vyhrál. Rozehrané kolo se dohraje do konce a teprve poté se počítají body. Hráči dostávají body za to, jak a které budovy postavili, ale hlavně za to, kolik bodů jim jednotlivé budovy přinášejí a pak vyhrává ten, kdo svých bodů má nejvíc.

Ještě Vám představím jednotlivé postavy, které se v balení Citadely nacházejí :)

Jako první postava pojede Mordýř - jeho schopností je, že zavraždí jednu postavu. Od této chvíle, jakmile dojde na tah postava, která byla zavražděna, nebude hrát a pokračuje další hráč.
Jako druhý pojede Zloděj. Ten v průběhu svého tahu jmenuje postavu, která ve chvíli, jakmile na ní dojde řada, odevzdá veškeré své zlato zloději. Tato schopnost nemůže být použita na Mordýře a postavu jím zavražděnou.
Dalším je Čaroděj. Má na výběr ze dvou možnosti - buď si prohodí své karty v ruce s jiným hráčem, nebo odhodí libovolný počet karet z ruky a stejný počet si dobere. První možnost může udělat i když sám v ruce nic nemá.
Čtvrtý na tahu je Král. Nejen, že postava krále k sobě automaticky převezme kartu prvního hráče a další kolo začíná s výběrem postav, ale také vybírá daně v podobě mincí ze svých postavených žlutých budov.
Pátým hráčem je Kněz. Jeho schopností je to, že na něj nemá efekt postava žoldnéře a také vybírá daně, ale z modrých budov.
Šestý hráč je Kupec. Na začátku svého tahu automaticky dostane 1 zlaťák a vybírá daně ze zelených budov.
Sedmou postavou je Stavitel. Ten si na začátku tahu bere 2 karty staveb a jako jediná postava má možnost postavit v jednom kole 3 stavby. V posledním kole tedy jako jediný může mít víc, jak 8 budov.
Posledním u stolu se stává již zmíněný Žoldnéř. Jeho schopností je možnost ničit budovy ostatních hráčů a to tak, že zaplatí o jednu minci méně, než byla její pořizovací hodnota. Tuto schopnost nemůže použít na někoho, kdo postavil 8 staveb. A nakonec, žoldnéř vybírá daně z červených budov.

Je tedy z čeho vybírat, ale zároveň je třeba být opatrný, protože každý hráč bude "slintat" nad větší hromádkou zlatých mincí, které máte, popřípadě i takové vychvalování svých karet na ruce se může vymstít. A věřte, že se i Ti nejmírumilovnější v Vás vždy pokusí jakkoliv promýšlet, koho byste si mohli na svůj tah vybrat. V opačném případě je možné, že ať si hráč vybere jakoukoliv postavu, může se stát, že jedno kolo bude zavražděn, další oloupen a pak zase zabit. Každopádně pro tohle se stává Citadela určitě dobrou volbou, protože se u stolu určitě nudit nebudete a hlavně to opět prohloubí komunikaci mezi hráči :)


Dominion - základní hra

13. února 2017 v 17:12 Dominion
Z prvu jsem měl v plánu udělat pro Dominion úvod a další článek věnovat jiné hře, ale že hned další článek věnuji tomuto kousku jsem se rozhodl ve chvíli, když jsem šel předevčírem z práce za doprovodu dvou přátel. Kamarád strávil herní večer se svými kolegy a jakožto nováček v herním světě mi povyprávěl o svých zážitcích z Arkham Horroru. Později však vytáhli Dominion a to se mu hrozně líbilo a už plánoval další sezení, kde bude Dominion právě na programu :)

Co je to ale ten Dominion?

Dominion je budovatelská (- deckbuilderová) karetní hra ve které tvoříte svůj vlastní balíček karet z karet, které jsou po dobu hry k dispozici.
Jak základní sada, tak všechny přídavky obsahují spoustu karet, které napomáhají k tomu, že každé herní sezení může být jiné, protože množství různých kombinací je obrovské a s neustálým rozšiřováním toto množství ještě roste. Jen základní hra obsahuje 25 různých balíčků karet a když se na každou hru má vybrat 10 různých kombinací, bude dlouhou dobu o zábavu postaráno.
Karty, které máme po celou dobu hry k dispozici, se dělí na karty Akcí (karty, které se při hře vykládají pro jejich popsané schopnosti), karty Pokladů (karty, které se vykládají na konci kola, pro nákup nového "vybavení" balíčku) a karty Vítězství (karty, které jsou potřeba pro zisk bodů).

Na začátku hry si vybereme 10 různých balíčků karet. Kombinaci si můžeme vybrat buď náhodně, nebo za pomoci karet, které jsou v každé sadě k dispozici a slouží jako jakýsi balíček, díky kterému mohou losovat a asi nejjednodušší, pokud se nemůžeme dohodnout, tak je za pomoci jednoduchých mobilních aplikací.
Poté, co si vybereme tyto balíčky, je umístíme doprostřed hracího stolu a doplníme je o balíčky vítězných karet, karet prokletí a karet mincí. Každý hráč dostane k dispozici 7 karet měďáků a 3 karty statku a to je náš počáteční balíček. V tuto chvíli je hra připravena. Každý hráč si lízne 5 karet a hra může začít.
Hráči se střídají po jednotlivých kolech. Tyto kola se skládají z Akční fáze, kde hrajeme jednotlivé karty z ruky. Každý hráč má k dispozici 1 akci za kolo, proto je potřeba si za pomoci jednotlivých karet tyto akce navyšovat.
Poté, co dokončíme fázi Akce následuje fáze Nákupu. Při této fázi vyložíme z ruky karty Pokladů, které nám určují, kolik můžeme v kole utratit mincí a za ty si nakupujeme karty z dostupných balíčků. Každý hráč má k dispozici 1 nákup, ale i toto může být navýšeno kartami akcí, které v tomto kole zahrál. Tyto karty rozšiřují stále víc hráčův balíček a je důležité se dobře rozhodovat, do čeho investovat.
Nakonec následuje poslední akce - akce Úklidu. V této akci hráči vezmou ze stolu vše, co během svého kola zahráli a umístí na odkládací balíček. Následně si dolízneme 5 nových karet. V případě, že nám dojde hrací balíček, zamícháme odkládací a ten dále slouží jako balíček dobírací a na tahu je další hráč.
Takto se střídají hráči do doby, dokud nejsou vykoupeny 3 různé balíčky karet, nebo balíček karet Provincií (nejvýše bodové karty). Nakonec hráči projdou celý svůj balíček a sečtou všechny karty vítězství (popřípadě odečtou karty prokletí) a vítězem je ten, kdo má nejvíc bodů.

Pravidla hry jsou jednoduchá, člověk se do hry snadno dostane a zkušenější hráči si najdou časté strategie, za pomoci kterých jsou schopni vyložit všechny karty ze svého balíčku během svého tahu, vyložit spoustu mincí, aby mohli pokoupit vše, co jim pomůže k vítězství, popřípadě není ani těžké ve hře škodit svým soupeřům. Vše záleží na tom, jaké kombinace karet se zvolí na začátek hry, ale žádná hra nemusí být (hlavně většinou není) stejná jako ty předešlé :)

Dominion byl první hrou v mé sbírce a chystám se ji začít postupně rozšiřovat, protože za mě si myslím, že patří mezi ty lepší karetní a budovatelské hry a společně s hrou Legendary si myslím, že jsou vůbec nej z tohoto žánru her :)

Znáte jiné budovatelské karetní hry, které máte raději? Nebo nějaké zkušenosti s Dominionem? Budu rád za komentáře a názory :)

Dominion

8. února 2017 v 20:16 Dominion

Máte dost házení kostek? Pokud máte raději karetní hry, touto rubrikou bych Vás chtěl seznámit s jedním z hlavních základních kamenů moderních tzv. "deckbuilderových" her s názvem Dominion. Vznikla roku 2008 a další rok si vysloužila ocenění "Hra roku". Autorem této kolekce her je Donald X. Vaccarino, vydavatelem Rio Grande Games a naše společnost Albi se věnuje jejímu překladu.

Momentálně je na světě základní hra a poslední rok k ní přibylo už 10. rozšíření. Albi se snaží nezůstat s Dominionem pozadu a loni vydali 7. přeložený přídavek. Dokonce u nás probíhají akce zvané "Dominion Tour", kde proti sobě stojí hráči a utkávají se v jednotlivých soubojích, při kterých pořadatelé náhodně losují, se kterými kartami se bude v daném klání hrát. Nejlépe umístění získají věcné odměny a pro všechny hráče této hry bych rozhodně doporučil si akci vyzkoušet, budete mít jedinečnou příležitost si hru vyzkoušet i s jinými lidmi, vyzkoušet a popřípadě pozměnit své herní strategie a hlavně užít si zábavu s touto skvělou karetní hrou :)

V dalších dnech a měsících budu věnovat nějaký prostor pro tuto rodinu her a všemu, co k nim objevím v okolí a na internetu. A co vy? Máte zkušenosti s Dominionem, případně jinými deckbuilderovými hrami? Vaše názory na články v této rubrice, stejně tak v dalších rubrikách uvítám :)

Takže směle dotoho a zkuste dát šanci i této hře, která díky různým kombinacím karet Vám zajístí pokaždé jinou hru :)

Arkham Horror

7. února 2017 v 18:22 Arkham Horror

Vítá Vás městečko Arkham v americkém Massachusetts, 20. léta 20. století.

Představte si ten život. Poklidné město, spousta mírumilovných obyvatel, obchodů a míst, kam se může člověk schovat, nebo kde může trávit čas. Ať už studujete na místní univerzitě, nebo pracujete v obchodech, nemocnici, knihovně nebo v pohostinství u Velmy. Znáte se se všemi z okolí a myslíte si, jak je tohle místo ideální pro život. Máme tu přeci místní noviny, přístav, nádraží, Náměstí Nezávislosti, ... dům čarodějnice, lóži plnou kultistů, les okupovaný místním gangem a místo, které raději ani nejmenujeme... no dobře, zas tak ideální to tu není. Hlavně né v poslední době. Místní kulty povolávají svá temná božstva a ve městě vznikají portály, kterými se můžeme dostat do jiných světů. Naneštěstí pro nás ony jiné světy k nám propouštějí pohromu v podobě různých hrůz a ohavností... a je jen hrstka lidí, kteří jsou ochotni se tomu všemu postavit...

Hra Arkham Horror od společnosti Fantasy Flight Games vznikla v roce 2005 a byla jednou z těch, kterou jsem měl možnost vyzkoušet jako první, když jsem sám vstupoval do světa deskových her. Jedná se o záležitost pro 1 - 8 hráčů, což je první hra, kterou tady popisuji a je i pro jednoho hráče. Navíc se hraje kooperativně - hráči proti hře. Čím víc hráčů hru hraje, tím složitější se hra stává. Herní doba se odhaduje na cca 3 hodiny, takže se jedná o záležitost, na kterou si musíte udělat čas, hlavně pokud se Vás u Arkhamu sejde víc. Podle mě, nejideálnější počet hráčů je 3 - 4, protože když nás jednou hrálo 8, hru jsme po delší době ukončili, protože spousta z nás se tvářila poněkud znuděně a to není pro hru zrovna ideální.


Ve hře se stáváme tzv. vyšetřovateli, kteří se snaží zamezit zlu, aby se dostávalo do našeho světa. Jsou tu rozmanité povolání, schopnosti hrdinů, předměty a kouzla, která nám k tomu mají pomoci. Hra se odehrává na velké hrací desce znázorňující celý Arkham se svými ulicemi a místy pro setkání. Je třeba, aby spolu hráči komunikovali a přemýšleli nad tím, kdo a kam půjde a kdo bude co dělat, aby se předešlo neshodám a chybám. Hráči mají k dispozici vybavení, které si mohou nakupovat a které jim pomáhá při vyhodnocování určitých situací, případně při boji s nestvůrami. Po městě sbírají stopy, které mohou používat při řešení problémů ale hlavně k tomu, aby zabraňovali vzniku potrálů do cizích světů. Každý vyšetřovatel získává i karty setkání, podle toho na jakém místě se během svého kola zastaví. Při tomto setkání se dozví s kým se na určité lokaci potkal, co našel, nebo které neštěstí se mu přihodilo. Ve finále po tahu všech hráčů se vyhodnotí karta mýtů, která vyvolá ve městě bránu, vyšle nové příšery, objeví nové stopy ve městě, způsobí výhodu nebo nevýhodu na další tahy a nebo se touto kartou objeví městské zvěsti, které je nutno zvládnout dříve, než vyprší daný čas, protože tyto zvěsti mohou vyšetřovatelům mnohdy značně zkomplikovat život.
To nejdůležitější, o co v této hře jde, je to, aby zlo, které se snaží dostat se do našeho světa zůstalo ve stavu spánku, protože pokud se probudí, mají vyšetřovatelé poslední šanci na výhru a to tak, že onoho prastarého boha porazí v málokdy úspěšném souboji.
Je několik způsobů, jak tuto hru vyhrát. Ten první a asi i základní je, aby za pomoci stop hráči zapečetěli místa, kde se mohou objevovat brány. Další možností (nepříliš častou) je to, aby hráči stihli zavřít všechny brány, které se objevují ve městě, ale zároveň jich bylo tolik, kolik je počet hráčů a poslední možností je porážka probuzeného prastarého.

Opět se jedná jen o hrubý popis, abych nastínil, o co ve hře vlastně jde. Je potřeba si důkladně prolistovat pravidla a nebojte se je vytáhnout i v průběhu hry, když dojde k nějaké nejasnosti. I kamarád za mnou často hodil s poznámkou..."Hráli jsme Arkham blbě, protože..." a později už jsme si z něj za tohle dělali srandu, protože právě Arkhamem to začalo a pokračovalo to i dalšími hrami :)

K Arkhamu vzniklo spoustu přídavků, jeden lepší než druhej a o nich budu psát zase později v této rubrice :)

Takže dobrou zábavu a nenechte naše město napospas temným silám :)



Vítá Vás Arkham

6. února 2017 v 23:54 Svět Lovecrafta
Vítejte ve městě Arkham, ve světě ztvárněném Howardem Phillipsem Lovecraftem.

H. P. Lovecraft je autorem mnoha hororových příběhů pojednávajících o světě plném tajemna a prastarých bohů, kteří se snaží podmanit si náš svět, z nichž nejznámější je nejspíš samotný Cthulhu... věřím, že mnozí v Vás o tomto jménu alespoň slyšeli :) Mnoho jeho příběhů bylo zfilmováno a v posledních letech jsou stále známější a oblíbenější mezi fanoušky jak literatury, tak samotných her. Jakou má ale tohle všechno souvislost s deskovými hrami? V posledních letech vzniká stále více kousků, které jsou těmito příběhy inspirovány. Ty nejslavnější z nich pochází z dílny Fantasy Flight Games, podle mě jedna z nejlepších společností vůbec, a na našem trhu jsou stále vyhledávanější a oblíbenější.

Články v rubrice "Svět Lovecrafta" budu věnovat těmto hrám, jejich přídavkům a všemu, na co na toto téma narazím, nebo co bude v blízké budoucnosti vycházet. Převážně věnuji předost hrám jako jsou Arkham Horror, Eldritch Horror, Elder Sigh a novince Arkham Horror LCG.

Doufám, že Vás články zaujmou a i v případě, že spoustu věcí budete znát, najdou se mezi Vámi i tací, kteří se inspirují, či dokonce jim článek pomůže, ať už při hře, nebo při rozhodování, jestli si hru pořídit. Každopádně, přeji příjemnou zábavu a nedovolte prastarým vstoupit na náš svět :)


Munchkin

3. února 2017 v 19:39 Pro pokročilejší
Dneska jsem se Vám rozhodl představit jednu z nejzábavnějších a nejpodlejších karetních her, které jsem měl tu čest poznat :) Jedná se o karetní hru Munchkin, od Steve Jackson Games. Tento kousek si může zahrát od dvou až do osmi hráčů, ale myslím si, že čím víc, tím lépe (hra ve dvou hráčích jde, ale ztratí na svém kouzlu).


Dostáváme se do role munchkinů lidí s úrovní 1 a prozkoumáváme podzemí. Jsme spolu, jsme proti sobě, zkrátka jsme tím, co se nám zrovna hodí. Hráči se střídají po jednotlivých kolech, získávají úrovně, sbírají vybavení a bojují s monstry. V průběhu hry si předhazují karty, kterými si navzájem škodí, pomáhají, ale také jakkoliv provokují. Hra je víceméně volná a to, jak u ní hráči konverzují, záleží jen na nich. Konec konců, samotná pravidla hráče připravují i na to, že mohou podvádět, ale nesmí je u toho nikdo přistihnout... a pak, pokud se nemohou dohodnout, konečné slovo bude mít majitel hry :) Ale abych přiblížil, o čem hra přesně je...

K dispozici máme 2 hromádky karet - hromádku dveří a hromádku pokladů. Na začátku tahu hráč "vykopne" dveře místnosti tím, že otočí horní kartu balíčku dveří. Předpokládá se, že na něj vyskočí monstrum, které bude moci porazit a když se myslí monstrum, může to být drak, mumie, ale také květináč nebo plyšový medvídek. S tímto monstrem bude mít možnost se hráč utkat ve formě "úroveň + výbava hráče VS. úroveň monstra". Pokud je to na hráče silný oříšek, může si dopomoci kartami z ruky, nebo požádat o pomoc jiné hráče. V tuhle chvíli dochází k debatám a lepším nabídkám, ale mnohdy i výhružkám, protože jiní hráči mohou kartami podporovat monstrum. Ať tak, či onak, hráč vyhodnocuje, zda vyhrává nebo prohrává. V případě výhry postoupí na další úroveň a získá od monstra jeho hlídané poklady (z druhé hromádky karet - hromádky pokladů). Pokud prohraje, má šanci na únik za pomoci šestistěnné kostky. Pokud neuteče, monstrum mu způsobí nějakou bolest, pokud uteče, pokračuje dál ve hře, jakoby se nic nestalo.
Ve dveřích ale né vždy číhá nějaká ta bytost, ale hráče může překvapit i kletba (která mu zkrátí jeho úroveň, neho vybavení a nebo i úsměv na tváři), rasa (díky které nemusí být člověk, ale jiná fantasy bytost), povolání (které jeho postavě dodá další speciální efekty) a další karty, které nějakým způsobem mohou ovlivnit hru. Pokud ale na bytost nenarazí přímo, může prohledat místnost tím, že si vezme horní kartu dvěří a tu si ponechá na ruce. Také ale příšeru může vyvolat z karet, které má na ruce a pokusit se o boj, jako by ji objevil ve dveřích.
Takto se hráči postupně střídají ve svých tazích, navzájem si pomáhají, navzájem se podráží až dokud někdo nedosáhne 10. úrovně a tím vyhrává hru. Hra může trvat půl hodiny, ale může se protáhnout na mnohem déle. Záleží na štěstí, co kdo snímne za kartu a také na počtu hráčů, ale také na jejich rychlosti. Když jsme kdysi hráli asi v šesti hráčích, díky některým se z toho stala záležitost na půlku odpoledne :(

Co se mi na hře moc líbí je to, že obsahuje kresby a prvky, se kterými jsme se už mohli stekat i jinde - ve filmech, seriálech, literatury, apod a hlavně jsou ztvárněni roztomilou zábavnou kresbou. Obsahuje spoustu rozmanitých přídavků. Na českém trhu jsou přeloženy zatím jen původní (převážně prvky fantasy) a Zombíci, kde hráči hrají v rolích zombií a monstry se stávají převážně normální lidé. Jako další přídavky jsou pak Steampunk Munchkini, Cthulhu, Apocalypse... je jich zkrátka spousta. Některé se pak ještě dělí na tzv. Deluxe - obsahují figurky a herní desku (namísto základních verzí, kde si hráči musí svoji úroveň pamatovat, nebo znázorňovat za pomocí jiných pomůcek). Vedle základních a deluxe se pak nacházejí ještě malé přídavky, tématicky zaměřené na nemrtvé, rytíře, koťátka, Valentýn, Vánoce a spoustu spoustu dalších. V této hře se meze nekladou (i když tyto malé přídavky svým pozadím karet pasují hlavně k základním "fantasy" munchkinům). To však neznamená, že tyto sady nemůžeme kombinovat. Proč nemít Upíří Westernové Munchkiny s koťátky? :) To už ale záleží na každém z nás.

Na dlouhé odpoledne se skupinou přátel si myslím, že je to jedna z výborných možností, jak se u hry pobavit a pěkně si při tom zahrát. Jestli doplňovat hru o přídavky? Jsem svědkem toho, že pro dobrou hru stačí základ a nějaký ten přídavek, ale nemusí se to s tím přehnat - kamarád má tolik karet, že mnohdy vytáhneme pouze část balíčku a ten nám stejně vydrží celou hru :) Každopádně si myslím, že do větší skupiny lidí je to skvělá volba.