Dominion - základní hra

13. února 2017 v 17:12 |  Dominion
Z prvu jsem měl v plánu udělat pro Dominion úvod a další článek věnovat jiné hře, ale že hned další článek věnuji tomuto kousku jsem se rozhodl ve chvíli, když jsem šel předevčírem z práce za doprovodu dvou přátel. Kamarád strávil herní večer se svými kolegy a jakožto nováček v herním světě mi povyprávěl o svých zážitcích z Arkham Horroru. Později však vytáhli Dominion a to se mu hrozně líbilo a už plánoval další sezení, kde bude Dominion právě na programu :)

Co je to ale ten Dominion?

Dominion je budovatelská (- deckbuilderová) karetní hra ve které tvoříte svůj vlastní balíček karet z karet, které jsou po dobu hry k dispozici.
Jak základní sada, tak všechny přídavky obsahují spoustu karet, které napomáhají k tomu, že každé herní sezení může být jiné, protože množství různých kombinací je obrovské a s neustálým rozšiřováním toto množství ještě roste. Jen základní hra obsahuje 25 různých balíčků karet a když se na každou hru má vybrat 10 různých kombinací, bude dlouhou dobu o zábavu postaráno.
Karty, které máme po celou dobu hry k dispozici, se dělí na karty Akcí (karty, které se při hře vykládají pro jejich popsané schopnosti), karty Pokladů (karty, které se vykládají na konci kola, pro nákup nového "vybavení" balíčku) a karty Vítězství (karty, které jsou potřeba pro zisk bodů).

Na začátku hry si vybereme 10 různých balíčků karet. Kombinaci si můžeme vybrat buď náhodně, nebo za pomoci karet, které jsou v každé sadě k dispozici a slouží jako jakýsi balíček, díky kterému mohou losovat a asi nejjednodušší, pokud se nemůžeme dohodnout, tak je za pomoci jednoduchých mobilních aplikací.
Poté, co si vybereme tyto balíčky, je umístíme doprostřed hracího stolu a doplníme je o balíčky vítězných karet, karet prokletí a karet mincí. Každý hráč dostane k dispozici 7 karet měďáků a 3 karty statku a to je náš počáteční balíček. V tuto chvíli je hra připravena. Každý hráč si lízne 5 karet a hra může začít.
Hráči se střídají po jednotlivých kolech. Tyto kola se skládají z Akční fáze, kde hrajeme jednotlivé karty z ruky. Každý hráč má k dispozici 1 akci za kolo, proto je potřeba si za pomoci jednotlivých karet tyto akce navyšovat.
Poté, co dokončíme fázi Akce následuje fáze Nákupu. Při této fázi vyložíme z ruky karty Pokladů, které nám určují, kolik můžeme v kole utratit mincí a za ty si nakupujeme karty z dostupných balíčků. Každý hráč má k dispozici 1 nákup, ale i toto může být navýšeno kartami akcí, které v tomto kole zahrál. Tyto karty rozšiřují stále víc hráčův balíček a je důležité se dobře rozhodovat, do čeho investovat.
Nakonec následuje poslední akce - akce Úklidu. V této akci hráči vezmou ze stolu vše, co během svého kola zahráli a umístí na odkládací balíček. Následně si dolízneme 5 nových karet. V případě, že nám dojde hrací balíček, zamícháme odkládací a ten dále slouží jako balíček dobírací a na tahu je další hráč.
Takto se střídají hráči do doby, dokud nejsou vykoupeny 3 různé balíčky karet, nebo balíček karet Provincií (nejvýše bodové karty). Nakonec hráči projdou celý svůj balíček a sečtou všechny karty vítězství (popřípadě odečtou karty prokletí) a vítězem je ten, kdo má nejvíc bodů.

Pravidla hry jsou jednoduchá, člověk se do hry snadno dostane a zkušenější hráči si najdou časté strategie, za pomoci kterých jsou schopni vyložit všechny karty ze svého balíčku během svého tahu, vyložit spoustu mincí, aby mohli pokoupit vše, co jim pomůže k vítězství, popřípadě není ani těžké ve hře škodit svým soupeřům. Vše záleží na tom, jaké kombinace karet se zvolí na začátek hry, ale žádná hra nemusí být (hlavně většinou není) stejná jako ty předešlé :)

Dominion byl první hrou v mé sbírce a chystám se ji začít postupně rozšiřovat, protože za mě si myslím, že patří mezi ty lepší karetní a budovatelské hry a společně s hrou Legendary si myslím, že jsou vůbec nej z tohoto žánru her :)

Znáte jiné budovatelské karetní hry, které máte raději? Nebo nějaké zkušenosti s Dominionem? Budu rád za komentáře a názory :)