Fluxx

13. března 2017 v 11:09 |  "Fillerky"

Konečně mám zase jeden den volno. Mám ještě nějakou tu chvíli čas, než vyrazím do ulic a tak jsem přemýšlel, jak ji strávit. Tak jsem se rozhodl vložit sem další příspěvek, i když dnes bude kratší. Z toho důvodu jsem si vybral jednoduchou, rychlou a zábavnou karetní hru Fluxx :)

Fluxx, jak už jsem psal výš, je karetní hra. Je z roku 1997, což už nějakou dobu pamatuje, ale vznikají novější a novější verze, kde herní princip je stejný. Jediné, co se v něm vždy mění, je téma. Vzniká například Zombie Fluxx, Cthulhu Fluxx, Family Fluxx, EcoFluxx, Monty Python Fluxx a podobně. Svoji oblíbenou verzi si najde určitě kdokoliv :)

Fluxx má velice jednoduchá pravidla, která ocení jak hráč, který pravidla ve své skupině vysvětluje, tak jakákoliv skupina, která nemá čas ani náladu na studování pravidel. Herní princip je velice jednoduchý, protože vše, v čem tkví jádro jsou dvě prosté věci. "Líznout si jednu kartu, zahrát jednu kartu" a na tahu je další hráč. Tohle jsou celá pravidla.

O co ale přesně jde. Tím, jak si hráči dobírají nové a nové karty, které musí následně vykládat, se mění tato jednoduchá pravidla.
Fluxx obsahuje různě barevně označené karty, při nichž každá má svůj význam.
Žluté karty jsou karty pravidel, při jejichž vykládání se pravidla vždy nějak změní. Co změnit základní pravidlo, že se budou lízat tři karty, nebo hrát čtyři? Dále je možné změnít to, že každý hráč musí mít na konci tahu prázdnou ruku, a podobně.
Modré karty jsou jednorázové akce, které jak se zahrají, tak se vyhodnotí a jede se dál.
Růžově jsou označeny karty, které jsou důležité pro ukončení hry. Prakticky pojednávají o tom, co hráč musí mít vyloženo, aby vyhrál hru.
Zelené karty navazují na ty růžové, protože slouží k tomu, aby je hráč vykládal před sebe a tvořil takové kombinace, jaké vyžadují růžové.
Černé karty jsou naopak jakýmsi zlem, které se vykládá okamžitě, co si ji hráč lízne a omezují ho k tomu, aby vyhrál, pokud některá jiná pravidla neřeknou jinak.
Červené karty (nevím, jestli jsou ve všech verzích, ale v Cthulhu Fluxx ano) jsou jakýsi protipól růžových a jde o to, co hráči nesmějí mít vyloženo, jinak prohrají všichni.

Z takto barevných karet je tvořen herní balíček a z něj si hráči dobírají, vykládají a snaží se o to, kdo jako první dosáhne podmínek růžových karet. Jediné, co je potřeba dodržovat jsou pravidla, které oni sami víceméně mohou ovlivňovat sami :)

Rozhodně se jedná o rychlou a zábavnou záležitost, kterou si hráči mohou vybrat kdykoliv, kdy nebudou vědět, co čem sáhnout. Někdy je možné, že se pravidla a vše okolo budou měnit tak dlouho, že to rychlá hra nebude, ale není tomu tak vždy. Rozhodně jsem se ale rozhodl ji zařadit jako první do rubriky "fillerek", protože si myslím, že zde má své místo :)