Talisman: Dobrodružství meče a magie

3. dubna 2017 v 8:47 | Atty |  Talisman
Dlouho jsem přemýšlel, jak o téhle hře napíšu. Jestli jí věnuji dlouhý text, nebo jen něco rychlejšího ve zkratkách. Popřípadě jestli ji věnuji celou rubriku, nebo jen jeden článek. Jelikož ale máme doma Talisman opravdu moc rádi, řekl jsem si, že by nebylo fér tuhle hru vychválit, protože proč jinak bysme ji měli rádi, že ano :)

Talisman je krásná desková hra z dílny Fantasy Flight Games, ve které převládá vývoj hráčova charakteru. Konkrétně tento Talisman je již čtvrtou edicí původní hry a na trhu se objevuje od roku 2008. S předchozími edicemi opravdu nemám zkušenosti, takže se o nich dále nebudu zmiňovat. Hru si mohou zahrát 2 - 6 hráčů, nutno dodat, že hře musíte věnovat nemálo svého času - když jsme se naposledy sešli v podobě dvou hráčů a dvou úplných nováčků, s vysvětlováním, krátkými pauzami a vším všudy jsme nad hrou strávili cca 6 hodin, musím ale uznat, že až do úplného konce to prostě byla "řežba" a od začátku až do konce jsme si to užili :)

Hra obsahuje velikou hrací plochu a spoustu menších komponent v podobě žetonů, drobných plastových kuželků ve třech různých barvách(znázorňující životy, sílu a vůli / zelená, červená, modrá), různých karet a kostek. Hráči mají na výběr z velkého množství různých charakterů, které mají každý nějakou svojí unikátní schopnost a krásně vymodelované figurky. Pravidla jsou poněkud rozsáhlá, ale co jsem si později uvědomil, jejich vysvětlení ostatním hráčům je bezproblémové a hráči se do hry dostanou docela rychle.

Pomaličku přecházíme k přípravě hry. I při tom psaní si člověk tak nějak uvědomí, že Talisman opravdu s vysvětlováním veškerých věcí nezabere moc času a hráči se mohou alespoň dostat k samotné hře :)
Takže... Na začátku hry, po rozložení herní desky hráči promíchají příslušné balíčky karet. Jsou tu takové, z kterých můžeme čerpat v průběhu hry a není nutno je promíchávat. Každý hráč si náhodně vybere jednu svoji postavu, k ní příslušnou figurku a vybaví ji věcmi, které charakteru náleží. Některé charaktery si sami říkají, že už od začátku hry vlastní nějaký předmět a snad všichni kouzelníci začínají s kartou zaklínadla. Dále si vezmou kuželky příslušné počtu jejich životů, zlaté mince (většinou mají 1 na začátek hry), žetony osudu a umístí svůj charakter na počáteční pole na herní desce. Různé charaktery začínají na různých místech. A hra může začít :) (Snad jsem nic nevynechal)


Snad jako první představovaná hra se pohyb na herní desce řeší stylem, že hráč hodí kostkou a o tolik polí se posune libovolným směrem. Na každém poli, kam se hráč dostane, je text, který musí splnit. Obvykle se jedná o to, že hráč otočí a vyhodnotí svoji kartu setkání. Mnohdy ale dorazí do míst jako je město, hostinec a podobně (obvykle se taková místa nacházejí v rozích), kde si bude muset hodit kostkou a podle toho splnit to, co pro něj tohle místo přichystalo, případně bude mít na výběr z toho, co si bude moci vybrat. Po mapě se nacházejí i jiná místa, například Hvozd a Skály, kde při špatném hodu kostkou může hráč na kolo zabloudit, nebo ho přepadne nějaká bytost.
Karet setkání je několik druhů. Buď se mohou objevit různá místa, která zůstanou ležet na poli, kde byly objeveny a od té chvíle tam mohou hráči chodit, aby plnili schopnost této karty. Mohou se ale také stát různé události, které mají okamžité vyhodnocení, nebo hráče pronásledují po následující dvě kola. Mezi kartami setkání také mohou hráči narazit na různé předměty, kterými mohou svůj charakter vybavit, pomocníky, kteří se k hrdinovi přidají v jeho pouti a nebo nepřátele, kteří hráče napadnou a s kterými musí hráči bojovat. Je také možnost, že hráči narazí sami na sebe a i v tomto případě může dojít mezi nimi k boji.
Systém boje je jednoduchý. Pokud hráč bojuje s bytostí, musí si hodit kostkou. Poté k hodu přičte hodnotu svoji síly, nebo vůle (záleží s jakým nepřítelem soupeří - viz. Kanec na obrázku). Tyto hodnoty mu navyšují spojenci, předměty a kužely, které slouží jako navyšování bodů (červená pro sílu, modrá pro vůli). Poté hráč sedící po levici toho, který je na tahu, hodí kostkou za nepřítele a přičte hozené číslo k tomu, které je na kartě. Pokud vyhrává hráč, pořáží nepřítele a bere si jeho kartu jako trofej. Pokud je remíza, nestane se nic, pokud vyhraje nepřítel, ubere hrdinovi jeden život.
Získané trofeje pak může směňovat za kuželky příslušných barev, pokud nasbírá tolik trofejí, aby jejich součet síly, nebo vůle dával 7 (a víc). Poté může trofeje odhodit a natrvalo navýšit příslušnou hodnotu své síly, nebo vůle.

Pokud se rozhodnou hráči bojovat proti sobě, systém je stejný. Akorát bojují pouze za pomoci síly, pokud k tomu nemají jinou možnost - někteří kouzelníci si mohou vybrat, jestli s napadenou postavou mohou bojovat vůlí proti vůli.
Hodí hráč napadající druhého hráče. Ten hodí hned po něm. Sečtou se svými bonusy a vyhraje ten, jehož číslo je vyšší. V případě stejné hodnoty se nestane nic. Zde je ale ten rozdíl, že si vítěz může vybrat, zda ubere poraženému život, nebo ho okrade o nějaký jeho předmět, nebo zlaťák.
Pokud některému hráči klesnou životy na nulu, hrdina umírá, jeho vybavení zůstává na místě jeho skonu a hráč se ujímá nové role.

Hráči takto chodí po vnějším kruhu herní desky a sbírají "zkušenosti", předměty a pomocníky, než se odváží vstoupit do vnějších kruhů, kde jsou setkání na herní desce už trošku záludnější. Vše je popsáno na herní desce, takže mají hráči celou dobu přístup k tomu, aby si mohli přečíst, co je bude v jejich pouti čekat a podle toho se rozhodovat, zda mají odvahu, nebo je ještě příliš brzy.
Ve hře je toho opravdu hodně, co mohou hráči sbírat, plnit a s čím bojovat. O co ale všem opravdu jde, je nejen to, že si musí umět podmanit prakticky cokoliv, s čím se střetnou, ale je to hlavně jeden malý předmět. Talisman. Bez něj se do cíle nedostanou. Hráči mají několik možností, jak jej získat. Buď na něj náhodně narazí v setkání, nebo ho získají na různých místech na mapě a nebo ho prostě "vymlátí" ze slabšího vlastníka :) Talisman, přestože nemá jako předmět žádnou schopnost, je klíčem do úplného středu herní desky, kam se hráči musí dostat. Hráč, který se dostane do středu, ke koruně moci poté ukončuje svůj pohyb a každé kolo se snaží seslat kouzlo, kterým postupně ubíjí své soupeře jinde na hrací desce. Nyní už mají ostatní hráči jen dvě možnosti. Buď se na Korunu moci dostanou za ním a utkají se ve finálovém souboji jeden na jednoho, nebo jsou kouzlem udolání a prohrávají hru. Vítězí pak hráč, který zůstal jako jediný ve hře.

Text je možná napsaný poněkud chaoticky, věřte ale, že po seznámení s herní deskou a jednotlivými věcmi do hry zapadnete bez sebemenších problémů :) A pokud máte dlouhé večery, které byste rádi strávili ve společnosti svých blízkých, nad pěknou a příjemnou hrou, proč nevybrat zrovna ten Talisman :)

Ve finále jsem se rozhodl, že i pro Talisman věnuji rubriku, otázkou je, jak často do ní budu přispívat, protože i přes to, že má, nepletu-li se, 14 přídavků, přeloženy jsou jen dva a protože máme doma českou verzi, ostatní zatím ani neplánujeme dokupovat. Ale uvidíme do budoucna :)

A ještě malé info na závěr. Patříte mezi fanoušky Teorie velkého třesku? V několika dílech tohoto seriálu kluci Talisman taky hráli :) Sice s asi trochu upravenými pravidly, komponenty a podobně, ale měli ho rozdělaný na stole :)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama