Zeměplocha: Čarodějky

6. dubna 2017 v 18:43 | Atty |  Pro začínající
Když tak nahlížím do police s deskovými hrami, koukám, že mi pomale docházejí možnosti na to, o čem Vám můžu napsat z toho, co mám doma :) Ale to naštěstí nemění nic na tom, že ve světě vychází stále víc a víc her, o kterých lze psát, případně se začnu věnovat i přídavkům k jednotlivým hrám, které jsem Vám tu představil. Zatím k tomu ale nedojde, hry k dispozici ještě nějaké mám a tak jsem si pro Vás připravil článek k takové, která vznikla podle předlohy Zeměplochy, knižní série psané Terrym Pratchettem. Je to jedna ze tří her s touto tématikou, které jsem měl tu možnost si zahrát a z těchto tří bych ji umístil na krásný střed. Dnes Vám představím společenskou hru Čarodějky :)

Čarodějky jsou moc pěkně namalovaná společenská hra, kterou si mohou zahrát 1 - 4 hráči a doporučil bych ji prakticky komukoliv, kdo se poohlíží po něčem oddechovém, případně i po něčem do rodinného kruhu.

Já nejsem čtenář Zeměplochy, takže tu nebudu představovat jednotlivé postavy a krajinu, ve které se hra odehrává, abych nenazýval věci nepravými jmény :)


Co najdeme pod víkem krabice? Máme tu krásně namalovanou velkou herní desku, po které se hráči v rolích čarodějek pohybují. Dále tu jsou desky příslušných čarodějek, k nim figurky v podobě klobouků, spousta žetonků - od různých "problémů" po další, které hráči získávají během hry a balíček karet, které si hráči během hry dobírají a které jim pomáhají v řešení různých problémů v kraji a nakonec kostky, které v této hře, jako v mnoha dalších, hrají velkou roli.

Z hráčů se stávají čarodějky, které putují po kraji a snaží se pomáhat na různých místech, kde se vyskytují problémy, které je třeba vyřešit. Hráči si před začátkem hry rozdělí vše do příslušných hromádek, pro lepší přehlednost. V pravidlech, nebo podle legendy na herní desce, si rozdělí po kraji žetony problémů a promíchají balíček karet. Každý pak dostane 3 karty. Vyberou si jednu z lokací, kde se nevyskytuje problém ani jiná čarodějka a na tomto poli začíná hru. A tímto by mělo být vše připraveno.

Než přejdu k samotnému popisu pravidel, měl bych se pozastavit u karet, které mají v průběhu hry hráči k dispozici, protože je lze používat různými způsoby a kdybych se kvůli každému způsobu pozastavoval, začal by v tom být nejspíš zmatek :)

Každá karta má nad svým názvem symboly - koště, brýle, hvězdy (na obrázku bohužel nejsou vidět). Symbol koštěte se využívá při pohybu čarodějky, ostatní symboly při řešení problémů.
Název karty jako takový nemá téměř žádnou roli, co se týče efektu.
Efekt karty se využívá ve vhodné chvíli, kdy si o to sama karta říká, nebo kdy si určí hráč.
"Síla trojice" se nachází jen na některých kartách. Když hráč použije 3 různé karty se schopností Síla trojice, vyřeší hned problém.
A ve spodu karty se nachází název lokace, kde se vyskytují na začátku kždého tahu problémy.
Popis karty se všemi efekty a vším je na celém vysvětlování asi to nejtěžší. Teď se můžeme dostat k samotným pravidlům :)

Hráči se střídají po jednotlivých kolech. Na začátku kola snímnou horní kartu balíčku karet a podle informace uvedené ve spodní části umístí do krajiny nový problém z hromádky, které připravili při chystání hry. Budou se setkávat se snadnějšími zelenými problémy jako je Nemoc, Těhotenství, Zlomenina, ... a s těžkými, fialovými problémy, které zůstávají zahaleny do té doby, než je některá z čarodějek odhalí. Pokud informace navádí problém do míst, kde už se některý vyskytuje, hráči k němu přidělí tzv. žeton problémů, který tento problém ztíží (u každého problému jen jeden žeton) a snímnou novou kartu. Takto pokračují dokud neumístí do krajiny nový problém.
Poté se hráč na tahu rozhodne, kam se se svojí čarodějkou vydá. Pohyb se provádí dvakrát za kolo, tudíž za jedno kolo se může pokusit vyřešit hned dva problémy, které se v kraji nachází. Během pohybu se mohou buď posunout až o dvě pole, nebo zahodit kartu s koštětem a posunout se na libovolné pole.
Když čarodějka dorazí na místo s problémem, nastává jeho řešení. Každý problém má stanovené číslo, kterého musí čarodějka dosáhnout, nebo je přehodit, aby byla schopna ho vyřešit. Řešit jej bude za pomoci čtyř kostek a karet v ruce. Nejprve hráč hodí jen dvěma kostkami. Sečte svůj hod a nastává moment zamyšlení. Než hodí zbytkem kostek, má možnost používat karty pro navýšení svého čísla. Pokud zahodí kartu se symbolem brýlí, přidá si k hodu +1. Pokud zahodí kartu se symbolem hvězd, dostane +2 a žeton chichotání, který popíšu ještě dál. Takto může zahodit více karet během jednoho problému, popřípadě je může využít kvůli efektu. Poté, co si určí, které karty použije, dohodí zbylé dvě kostky. V tu chvíli, pokud má číslo rovno, nebo vyšší, jak číslo na problému, získává tuto destičku a přidá si ji na kartu své čarodějky jako jakousi trofej. Pokud neuspěje, nebo si v době po prvním hodu kostkami nevěří, že úkol splní, musí utéci. V případě zelených problémů se přesune na vedlejší volné políčko, popřípadě odhodí koště a posune se kamkoliv. V případě fialových problémů vyhodnotí efekt problému podle pravidel a poté utíká stejným způsobem. Poté hráč pokračuje v pohybu, popřípadě jeho tah končí. Na konci kola si dolízne tolik karet, na kolik má nárok, minimálně do tří, maximálně do sedmi a na tahu je další hráč.

Každá karta čarodějky má vyhrazený prostor na získané trofeje problémů. Za každé dvě zelené trofeje si na konci kola lízne o kartu navíc (maximálně 7), za každé dvě fialové trofeje dostává +1 při řešení problémů.
Žetony chichotání, které jsem zmínil víše neovlivňují hráčům nijak negativně hru, ale jejich hromaděním si mohou způsobit ztrátu finálových bodů. Mohou je získat při hodu kostkami, místo jedničky na kostce je symbol hlavy, která hráčům dá jeden z těchto žetonů. Dále je mohou získat při odhazování karet s hvězdami, případně při tom, když o to říká efekt na kartě. Hráči si je rozebírají z hromádky žetonů, které mají pro hru k dispozici (jejich počet se mění s počtem hráčů). Pokud jim hromádka dojde, získávají tyto body od hráče s nejvyšším počtem těchto bodů. Pokud sám hráč, který má chichotání získat má stejně, nebo více žetonů chichotání, jak ostatní hráči, získá místo toho "žeton Černé Alyssy". Za každý tento žeton má hráč na konci hry -1 bod.

Hra končí po dohrátí kola, kdy byl na jeho začátku umístěn do kraje poslední problém. Hráči si sečtou čísla, které jsou na jednotlivých destičkách s problémy, které během hry získali, odečtou všechny body, které mají kvůli žetonům Černé Alyssy a vítězem je ten, kdo má nejvyšší počet bodů.

Přiznám se, že samotná hra je podstatně jednodušší, než o ní psát :) A musím se přiznat, že při jejím psaní jsem poprvé dostal zabrat. S článkem jsem začal včera, ale uprostřed mi došlo, že je v něm spousta zmatků, tak jsem jej celý musel přepsat. Obávám se, že i teď v něm bude spousta nejasností, což mě udivuje, jelikož hra jako taková je opravdu jednoduchá. Né každého nadchne, protože je to opravdu oddechová záležitost, ale pokud si chcete vytáhnout hru a odpočinout si od všeho okolo, proč nezkusit zrovna Čarodějky :)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama